poniedziałek, 14 kwietnia 2014



Lesson topic: Water is life
                  by Julia and Kuba

Lesson topic can be implemented within the lesson of biology, geography and chemistry.
            It covers the topics of ecology and water conservation.
Lesson topic is designed for two lessons .

The range of Content: Physical and chemical properties of water
                             The importance of water , the source of water use
                             Sources and effects of water pollution
                             Ways to protect and conserve water
                             Class of water quality in Poland

The general purpose:
Understanding the meaning and sources of threats and protection of water

Specific objectives:

News:
The student knows the molecular and the structural formula of the water
The student lists the physical and chemical properties of water
The student gives physical states of water
The student explains what water is used to in the body and the life of human
The student knows the sources of water extraction
The student lists the sources of water pollution
The student determines the effects of water pollution
The student gives ways to protect and conserve water

skills:
The student is able to draw the chemical formula of water
The student justifies the relationship physical and chemical properties of water with the role that it plays in the body and the life of man
The student is able to identify on a world map regions of different abundance in water
The student discusses the water cycle
The student is able to characterized different types of water pollution
The student explains the relationship between water pollution and the morbidity of certain diseases
The student discusses the methods of water purification
The student proposes ways to save water

attitudes:
Shaping the responsibility and ability to work in a group
Developing awareness of the need to conserve and protect water

methods:
talk , brainstorming , implementing and presentation of posters

Forms of work :
individual, group

Materials and Tools :
Interactive whiteboard , multimedia CD , worksheets,  contour map of Poland , tools for the implementation of the posters , and physical map of Europe

Lesson :

1. Course of lesson

2.Explanations and recording of the lesson ( course material the materials are available on Our Blue Planet )
 -meaning the source of pollution and ways to protect water
 -protection water in everyday live
 -problem of shortage, lack of water on the example of Africa
 -Sea-scrapheap
 -changes in aquatic ecosystem to caused by human activities
 -the Baltic Sea

 3. The second part of the class is intended to work in groups basis of source texts and other ( previously developed and prepared), which will allow to respond to the question about sources and effect a water pollution and the methods of purification.

4. Division of class into groups and allocation of each topic in a different group
Group1 performs posters on the properties of water. Why do we need water?
Group 2 topic: Resources and sources of water on the Earth.
Group 3 topic: Sources of water pollution
Group 4 topic: Ways of water conservation and protection against pollution. Methods of purification of water.
Group 5 topic: the Baltic Sea.

5.Students get sheet of paper, markers, figure, photographs and materials needed to do the task.

6. When the tasks is ready, it is followed by the presentation of the effects of the work of individual group, which is, posters on the given topic.

7. Conclusion




Temat lekcji : Woda to życie


    Temat lekcji może być realizowany  w ramach lekcji biologii, geografii i chemii.
            Obejmuje on tematykę z zakresu ekologii i ochrony wód.
    Temat lekcji przeznaczony jest na dwie godziny lekcyjne.

Zakres treści : Właściwości fizyczne i chemiczne wody
                             Znaczenie wody, źródła wykorzystania wody
                             Źródła i skutki zanieczyszczeń wody
                             Sposoby ochrony i oszczędzania wody
                             Klasy czystości wód w Polsce

Cel ogólny:
Poznanie znaczenia i źródeł zagrożeń oraz ochrony wody

Cele szczegółowe:

Wiadomości:
Uczeń zna wzór sumaryczny i strukturalny wody
Uczeń wymienia właściwości fizyczne i chemiczne wody
Uczeń podaje stany skupienia wody
Uczeń wyjaśnia  do czego wykorzystywana jest woda w organizmie oraz życiu człowieka
Uczeń zna źródła pozyskiwania wody
Uczeń wymienia źródła zanieczyszczeń wód
Uczeń określa skutki zanieczyszczeń wód
Uczeń podaje sposoby ochrony i oszczędzania wody

Umiejętności:
Uczeń potrafi narysować wzór chemiczny wody
Uczeń uzasadnia związek właściwości fizycznych i chemicznych wody z rolą jaką pełni ona w organizmie i życiu człowieka
Uczeń potrafi wskazać na mapie świata obszary o różnej zasobności w wodę
Uczeń omawia obieg wody w przyrodzie
Uczeń charakteryzuje różne rodzaje zanieczyszczeń wody
Uczeń wyjaśnia związek pomiędzy zanieczyszczeniami wody, a zapadalnością na niektóre choroby
Uczeń omawia metody oczyszczania wód
Uczeń proponuje sposoby oszczędzania wody

Postawy:
Kształtowanie odpowiedzialności i umiejętności pracy w grupie
Kształtowanie  świadomości konieczności oszczędzania i ochrony wód

Metody:
pogadanka, burza mózgów, wykonanie i prezentacja posterów

Formy pracy:
indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne :
Tablica interaktywna, płyta multimedialna, karty pracy uczniów, mapa konturowa Polski, przyrządy do wykonania plakatów, mapa fizyczna i Europy

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie do tematu lekcji

2. Wyjaśnienie i zapisanie tematu lekcji  oraz celów celu lekcji lekcji ( materiały do pobrania na platformie Our Blue Planet )
Znaczenie, źródła zanieczyszczeń i sposoby ochrony wód
Ochrona wody w życiu codziennym
Problem niedoboru, braku wody na przykładzie Afryki
 Morze – śmietnik
Zmiany w ekosystemach wodnych spowodowane działalnością człowieka
Morze Bałtyckie

3. Druga część zajęć jest przeznaczona na pracę w  grupach w oparciu o teksty źródłowe oraz inne materiały ( wcześniej opracowane i przygotowane ), które pozwolą odpowiedzieć na pytania dotyczące źródeł i skutków zanieczyszczeń wody oraz metod oczyszczania ....

4. Podział klasy na grupy i przydział każdej z nich tematu, na bazie którego wykonają plakaty    
         I    grupa temat : Właściwości wody. Dlaczego potrzebna nam jest woda ?
        II   grupa temat : Zasoby i źródła wody na Ziemi
        III  grupa temat : Żródła zanieczyszczeń wód
        IV  grupa temat : Sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniami. Metody oczyszczania wód
        V   grupa temat : Morze Bałtyckie

5. Uczniowie otrzymują arkusze papieru, flamastry, ryciny, zdjęcia oraz materiały potrzebne do wykonania poszczególnych zadań.

6. Po wykonaniu zadań następuje prezentacja efektów pracy poszczególnych grup – posterów i jednocześnie prezezentuje zadany temat.

7. Wnioski